Digitale ontwikkelingen op schoolniveau

In deze training geef ik uitleg over het proces van verandering over onderwijsinhoudelijke ontwikkelingen en ontwikkelingen die te maken hebben met de organisatie en het gebruik van digitale middelen. De te maken keuzes beschrijf ik hieronder en ook leest u twee voorbeelden van veranderingen in de school.

Het veranderen van de gang van zaken in de school kan een uitdaging zijn. Waar de ene leerkracht het nut inziet van digitaal leermiddel x, ziet een andere leerkracht meer potentie in digitaal leermiddel y, omdat deze bijvoorbeeld beter differentieert. De inzet van een digitaal leermiddel dient altijd aan te sluiten bij de ontwikkeling van het kind én dient gecontroleerd te worden. Het is zonde geld uit te geven aan een product dat niet gebruikt wordt.

Het is handig een plan op te zetten als de school toe is aan een verandering. Voor het maken van dit plan maak ik gebruik van een model dat inzicht biedt in:

  • de eindgebruiker,
  • de doelmatigheid van de gewenste verandering,
  • de middelen,
  • vaardigheden,
  • een stakeholderanalyse.
    • Met behulp van deze analyse wordt de verandering gedragen door de enthousiaste leerkrachten die op hun beurt hun collega’s helpen en meenemen.

Voorbeelden van onderwijsinhoudelijke en technologische ontwikkelingen

Over veel vragen moet goed nagedacht worden als het gaat om onderwijsinhoudelijk en technische ontwikkelingen. Er zijn hiervoor verschillende vragen te stellen, zoals:

  • Welke nieuwe (technische) ontwikkelingen zijn er en welke hebben invloed op het onderwijs of op de leerwereld waarin kinderen leven?
  • Schaffen wij tablets aan in de onderbouw of welke materialen willen wij inzetten?
  • Willen wij devices met touchscreens in de school?
  • Wat moeten de eisen zijn van de devices die wij inzetten?
  • Waaraan voldoet educatieve content die wij de leerlingen aanbieden?
  • Welke vaardigheden moeten wij bezitten om de leermiddelen goed in te kunnen zetten?
  • Wat maakt het nieuw aan te schaffen leermiddel beter dan het leermiddel dat wij al hebben en waarom willen wij dit veranderen?
  • Wat doen we met de hoeveelheid tijd die kinderen achter een scherm zitten?

Voorbeelden van verandering op schoolniveau. De school en interne en externe communicatie

Ook wat betreft de communicatie zijn er veel verschillende mogelijkheden. Misschien wilt u de samenwerking bevorderen binnen de scholen van uw organisatie. Dan is het opzetten, implementeren en inzetten van een intranet een mooie optie. Een ander voorbeeld is om de communicatie van school uit onder de loep te nemen. Welke doelgroepen schrijven wij op welke manieren aan en wie bereiken wij? Welke programma’s gebruiken wij om te meten welk bereik wij hebben, wie onze mail leest en welke ouders juist de mail nooit lezen… Juist met het laatste voorbeeld is het dan heel handig als je deze ouder in de gang bij binnenkomst nog even kunt tippen over belangrijke zaken.

Ik onderzoek graag de mogelijkheden met betrekking tot het in kaart brengen en het structureren van de interne en eventueel de externe communicatie. Stuur een bericht voor meer informatie!