Het organiseren van het gebruik van digitale leermiddelen in de les is best een uitdaging. In veel lessen bestaat er een mogelijkheid om ICT te integreren in de les, als aanvulling en verrijking op de lesstof. Zo zijn er heel veel mogelijkheden om je digibord op een andere manier te gebruiken dan enkel als projectiescherm, maar hoe vaak wordt deze anders gebruikt? En hoe hoe kun je het inzetten van je digitale schoolbord/touchscreen zo organiseren dat de leerlingen hier zelf mee kunnen leren? Daarnaast is een belangrijke vraag hoe je in je lesvoorbereiding rekening houdt met de inzet van digitale leermiddelen. Er is een hoop, maar wat past het beste bij jouw leerdoel en welke middelen heb je al tot je beschikking? In de training ‘Klassenanagement en ICT’ ga ik in op de vraag hoe ICT een verlengstuk kan zijn van jouw lessen.
Enkele voorbeelden van vragen waar je aan kunt denken zijn:
- Op welke manier gebruik ik mijn digibord / touchscreen in mijn lessen?
- Hoe ga je om met de devices als je niet genoeg devices voor heel je klas hebt?
- Welk digitaal systeem kunnen wij gebruiken om de klas te belonen bij positief/gewenst gedrag?
- Hoe zet ik de Google Classroom in in mijn klas en wat kan ik ermee?
- Hoe zet ik de juiste leerdoelen klaar binnen de digitale software?
- Hoe bereid ik mijn lessen zo voor, dat ik digitale leermiddelen standaard meeneem in mijn differentiatie?
- Wanneer laat ik welke kinderen werken op de digitale software? Welk systeem gaan wij daarvoor gebruiken?
- …
Mocht u vragen hebben over de inzet van ICT in de les of in de school, dan kunt u mij benaderen voor advies of om een training te komen verzorgen.