Via Kennisnet lees ik over de inzet van userstories. Zelf werk ik met een model waarin ik het onderwijskundige doel van de applicatie of de hardware voorop stel. Vervolgens kijk je naar de realiteit en destilleer je welke middelen, vaardigheden en eventueel stakeholders daarvoor nodig zijn. Uiteraard dient aan het eind van de periode gekeken te worden naar het behalen van de doelen. Met dit model zorg ik voor beweging in de ontwikkelende school en door dit continue terug te laten komen zorg ik voor de borging van de onderwijskundige inzet van ICT op de basisschool.
Kennisnet beschrijft in dit stuk een mooi alternatief voor dit model. Dit stuk gaat over het model van User stories (gebruikelijk in software- en productontwikkeling) in het onderwijs. De userstories richten zich op de verschillende rollen van de school. Bijvoorbeeld: wat wil de leerling? De leerling wil eigentijds, veilig en persoonlijk onderwijs zodat hij zichzelf kan zijn op school, de ouder wil een eigentijdse en veilige omgeving waarin het kind kan leren. De leerkracht wil ondersteuning op het gebied van en ga zo maar door. Alle userstories lees je in het artikel!