#Legoblokjeschallenge

Legoblokjes Challenge

Hoe is ICT in het onderwijs nog beter in te zetten? Met die vraag nam ik deel aan de inspiratiesessie van de PO Raad op donderdag 8 februari. Tijdens een diner hebben alle deelnemers vragen beantwoord welke kansen ICT het onderwijs biedt, wat de grootste struikelblokken zijn, wat je graag nog zou willen bereiken als alles mogelijk is en wat je daarvoor nodig hebt. 

ICT biedt zoveel kansen om de leerresultaten en de ontwikkeling van leerlingen nauwgezet te kunnen volgen, maar vaak beschikken scholen wel over verschillende middelen, maar worden ze niet doelmatig ingezet. Wat kun je dan doen om de middelen doelmatig in te zetten? Gewoon doen! Wees creatief in je lessen, onderzoek je lesdoel en bedenk daar een weg naartoe bij.

 

Doelgericht werken met Lego

Zelf ben ik een fan van het werken aan onderwijskundige doelen met Lego. Ik zorg dat in al mijn lessen met Lego een korte verbindende en activerende startopdracht gemaakt wordt. Vervolgens duik ik met de leerlingen de verdieping in en gaan wij bouwen met Lego en aan het leerdoel. We reflecteren op het doel en op het proces en gaan vervolgens nog even verder om onze reflecties toe te passen. Voor beide lessen maak ik gebruik van Lego Learn2Learn. Ieder kind krijgt een eigen doosje, met daarin een assortiment aan steentjes, waar verschillende activiteiten mee gedaan kunnen worden.

In de onderstaande voorbeelden ben ik uitgegaan van een rekenles en een taalles. Het doel van de rekenles was voor mijn groep 5 om te doorgronden wat symmetrie is en met mijn groep 6 ben ik verder gegaan met het werken met oppervlakte- en inhoudsmaten.

Voor beide groepen heb ik een verschillend verloop van de les gebruikt. Na een gezamenlijke startopdracht gaan wij aan de slag. Groep 5 werkt met levels en de hoeveelheid aan symmetrieassen bepaalt het level. Aan groep 6 heb ik gevraagd hoeveel legoblokjes (‘achtblokjes’) er in een grondplaat gaan. Vervolgens wordt gezocht naar hoeveel legosteentjes er in verschillende lagen gaan en als afsluiter bouwen de kinderen een groot blok van 10 cm bij 10 cm bij 10 cm.

Opvallend bij groep 5 was dat het toch nog behoorlijk lastig bleek om een echt symmetrisch bouwwerk te maken. Er verschilt altijd wel iets. In enkele gevallen hebben we de kleur buiten beschouwing gelaten, aangezien het bouwwerk niet mogelijk was met het aantal steentjes. Bij groep 6 viel op dat er verschillende technieken waren in het oplossen van de eerste vraag. Één groep legde over de lengte en de breedte de steentjes uit en kwam tot de conclusie dat er 12×12 steentjes in de grondplaat gaan, terwijl de andere groep de grondplaat ging beleggen met alle steentjes. Bij de vervolgvraag kwam al gauw de verhoudingstabel naar voren, wat het gemakkelijk maakte om uit te rekenen hoeveel steentjes er in een bouwwerk van verschillende lagen gaan. Als klap op de vuurpijl wilden de kinderen, na het bouwen van hun kubieke decimeter, weten of er echt een liter water in zo’n kubus gaat…

 

Bij de taalles heb ik de opdracht bedacht: ‘Bouw het eind van een spannend verhaal’. Na een beetje denktijd zijn de meeste kinderen aan de slag gegaan met bouwen. Na vijf tot tien minuten bouwen stel ik de vraag om in vijf zinnen op te schrijven wat er gebeurd is voorafgaand aan de scene die ze gebouwd hebben. Het gemak waarmee de kinderen aan het schrijven zijn, zelfs de kinderen die er anders niet gemakkelijk uit komen, verbaast mij. Kinderen schrijven over eindbazen die mensen opwachten, over filmsets waar een spannend verhaal tot zijn einde komt en over een gezellig kampvuur na een heftig gevecht met een draak. Met veel plezier lees ik de zinnen en bedenk ik mij welke kanten ik nog meer uit kan gaan met deze resultaten!

 

Mijn terugblik en advies

Het werken aan leerdoelen met andere materialen dan je methodeboeken en schriften werkt heel verhelderend. Zoek uit wat je wilt/moet bereiken met de kinderen en kijk of je het op een andere manier kunt doen. Elke dag één les. Welke middelen heb je nodig: Lego, verkleedkleren of juist ICT? Het is een kwestie van doen en er de tijd voor nemen. Het zet je aan het werk om je creativiteit in je lessen te gooien en los te komen van je methode.

Hieronder de resultaten van de #legoblokjeschallenge. Helaas is het, omwille van een kopieerincident dat mij in tijdnood bracht, niet gelukt om mijn aardrijkskundeles in Lego te gieten. Wordt vervolgt…

 

Drie andere tips om ICT snel en effectief in te zetten in je onderwijs

 

Prowise Presenter

Maak met behulp van Prowise Presenter een mooie quiz of  bereid op je negenveld verschillende sommen of vraagstukken voor en deel de aparte schermen met leerlingen. Bespreek de verschillen in uitkomsten en de verschillende strategieën op het bord of maak juist met elkaar een woordveld of een mindmap als het gaat om het vergaren van informatie over een nieuw project. Met Prowise Presenter 10 gaat het eindelijk ook mogelijk zijn om je tools op een interactieve manier naar de leerlingen te sturen.

 

Plickers

Geen of niet voldoende devices beschikbaar in de klas? Ga aan de slag met de Plickers app! Met behulp van jouw telefoon kun je snel antwoorden scannen en percentages meten hoeveel kinderen jouw vraag goed hebben en vooral ook welke kinderen je extra aandacht moet geven of juist een andere opdracht moet geven. De resultaten blijven in je dashboard zichtbaar, wat het analyseren per leerling of op de gehele groep gemakkelijk houdt.

 

Oefenweb

Oefenweb (o.a. Taalzee en Rekentuin) biedt een heel mooi inzicht in de ontwikkeling van de kinderen. Wat volgens mij helaas de realiteit is, is dat er best meer gekeken kan worden naar de resultaten die leerlingen behalen. Er valt behoorlijk veel nuttige informatie te behalen uit de analyse van het scorepatroon van de leerlingen die van toepassing kunnen zijn op toekomstige lessen.

 

Geplaatst in Geen categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *