De waanzinnige boomhut... Op welke school wordt het boek niet verslonden? In het boek komen de twee vrienden Terry en Andy geregeld voor problemen te staan. En deze problemen weten ze altijd wel op een enorm inventieve manier op te lossen. Maar het wordt nog leuker als kinderen zelf aan de slag kunnen met het bouwen van een oplossing! Door gebruik te maken van het idee van novel engineering, worden kinderen uitgedaagd om voor betekenisvolle problemen een (technische) oplossing te bedenken. De opdracht/de les komt echt tot leven door met zijn allen het probleem te bespreken, aan verschillende oplossingen te werken en om de verschillende oplossingen en processen na te bespreken.
Wat is novel engineering en waar komt het vandaan?
Novel Engineering is een vakoverstijgende lesvorm die ik tegengekomen ben op de TUFTS University in Boston. Tijdens deze lessen worden kinderen geënthousiasmeerd om mee te denken aan het verhaal en om een oplossing voor het probleem te bedenken. Het leuke is dat dit natuurlijk ook een vorm van boekpromotie is, wat het tot een kans biedt om vakoverstijgend met dit boek aan de slag te gaan. Door gebruik te maken van deze lesvorm, komen kinderen op een betekenisvolle manier in aanraking met technische problemen waar ze een oplossing voor moeten bedenken. Een belangrijk onderdeel van deze lessen is het creëren van een probleem en het doorspreken van dit probleem. Als dit klassikaal doorgenomen is, kan op een zinvolle manier begonnen worden aan het bedenken, ontwerpen, bouwen en het uitproberen van een oplossing begonnen worden. Uiteraard zit ook in deze lessen de kracht in de nabespreking. Wat is de oplossing, wat ging goed en wat kon er beter?
Hoe verloopt zo'n les dan?
Nadat ik de kinderen een stuk uit het boek heb voorgelezen, kwamen we bij het punt in het boek dat Terry en Andy last hebben van verschrikkelijk veel verkeerd geleverde zee-apen die de boomhut op stelten zetten. Vervolgens zijn we de problemen, potentiële oplossingen en de personen gaan inventariseren, er valt immers in zo'n stukje behoorlijk wat op te lossen voor personen die er vanuit verschillende perspectieven naar kijken...
Vervolgens worden de oplossingen gebouwd met materialen naar keuze. Zorg ervoor dat er genoeg materialen zijn en eventueel ook dat er materiaal is dat een reactie kan veroorzaken (robots en sensoren). Gedurende het proces ontstaat een proces van bouwen, testen en doorontwikkelen. Dit is een mooi en tevens enorm belangrijk proces en de les sluit je af met een presentatiemoment. Wat is de gevonden oplossing, waar liepen jullie tegenaan en wat ging er goed?
In het kort:
- Bespreek een boek naar keuze,
- Discussieer over problemen in het boek, bespreek de personages en hun standpunten en bespreek eventuele uitdagingen,
- Laat leerlingen een oplossing ontwerpen,
- Leerlingen bouwen aan de oplossing,
- Leerlingen proberen hun oplossing,
- Leerlingen verbeteren hun oplossing,
- ... (herhaling van bouwen, proberen en verbeteren)
- Bespreek met de klas de gebouwde oplossingen, de uitdagingen en de successen.
Voorbeelden
De waanzinnige boomhut
Nadat ik heb voorgelezen uit De waanzinnige boomhut van 13 verdiepingen, heb ik met de leerlingen besproken welke problemen er in het stuk dat ik heb voorgelezen voorkomen. Terry en Andy hebben zee-apen besteld, maar er zijn gewone apen binnengekomen. Dit levert een grote chaos op in hun boomhut. Tijdens het bespreken van dit probleem komen er veel oplossingen naar voren (zie foto in de header). Al gauw hebben veel kinderen verschillende ideeën en raken de kinderen enthousiaster en enthousiaster.
Tijd om aan de slag te gaan. De groepjes gaan eerst in overleg met elkaar en bespreken verschillende oplossingen. Nadat een plan is gemaakt, kunnen de kinderen de materialen halen. De een haalt de LEGO Mindstorms EV3 robotset en gaat bouwen aan een enorme grijparm. Een ander groepje gebruikt de set om op een stapsgewijze manier te bouwen aan een oplossing. Ze bedenken een val, waarbij de infraroodsensor de val activeert. De motor begint te draaien en daarmee wordt een kooi gekatapulteerd. Andere groepjes werken zonder robotset. Zij maken een val door gebruik te maken van spanning. Als de apen in de buurt komen, katapulteert de gespannen vork de apen naar een verder gelegen gebied. Een ander groepje zorgt voor een valstrik waar de apen juist niet uit kunnen. Allemaal mooie oplossingen.
Bij het nabespreken valt mij op dat kinderen aandachtig naar elkaar luisteren en elkaar vragen stellen. De ene oplossing is misschien wel enorm fancy, maar het verhaal achter de oplossing ontbreekt. Bij dit groepje schort het ook aan de presentatie. Weer een ander groepje heeft het verhaal volledig klaar, maar daarvan werkt de oplossing technisch niet zoals verwacht en bij weer een ander groepje staat het verhaal van de oplossing als een huis en werkt het ook nog eens goed. Wat een succes en een leuke manier om zo van en met elkaar te kunnen leren!
Tales of a fourth grade nothing
Met dit voorbeeld ben ik zelf aan de slag gegaan. Fudge is het jongere broertje van Peter en toont een grote interesse in de schildpad van Peter. Totdat Fudge de schildpad in zijn mond steekt. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Hoe is dit te voorkomen? Want Peter kan zijn schildpad niet dag en nacht beschermen... Nadat we dit probleem besproken hebben, heb ik met medecursisten onderstaande oplossing gebouwd.