LEGO Education Symposium Boston 2018

Lego Education Symposium 2018

LEGO Education Symposium 2018

Wauw, wat een inspirerende week heb ik er op zitten! Van 4 juni tot en met 8 juni mocht ik aanwezig zijn bij het LEGO Education symposium, dat samenviel met het Tufts STEM education conference op de Tufts University campus. Leraren en andere prijswinnaars uit in totaal 30 verschillende landen waren aanwezig op dit congres om te leren van en met elkaar.

Ik mocht via Heutink naar Boston, vanwege het winnen van de LEGO Education teacher award. In deze wedstrijd heb ik laten zien hoe ik LEGO op een laagdrempelige én betekenisvolle manier in kan zetten tijdens mijn lessen en hoe ik anderen probeer te inspireren dit ook te doen. De video waarmee ik deze wedstrijd gewonnen heb vind je via bit.ly/legoteacher.

Tijdens deze drie dagen heb ik veel inspiratie en nieuwe kennis kunnen halen uit de verschillende keynotes en uit de verschilende workhops. Hieronder lees je enkele korte beschrijvingen van de keynotes én beschrijvingen van de workshops.

Lees verder over de inspirerende workshops en de keynotes van dit symposium!

Workshops

LEGO and the makermovement

Ga praktisch aan de slag met LEGO en maak een bewegend alarmsysteem. Gebruik een EV3 of een WeDo 2.0 set, pak een IPad of je pc er bij en maak iets wat beweegt. Met deze opdracht ging ik met een andere cursist aan de slag. Met vingerpoppetjes en een grote EV3 motor bouwden wij een dansend / draaiend poppetje. Wat als je er nou voor moet zorgen dat dit bouwwerk ook nog eens geluid maakt? Met deze volgende vraag werden we verder aan het denken gezet, want je kunt er verschillende kanten mee uit. Je kunt in de code een geluid inprogrammeren, wat vrij eenvoudig was. Maar je kunt ook ervoor zorgen dat jouw poppetje langs elastiekjes beweegt of op een trommeltje slaat, wat op zijn beurt weer geluid maakt.

De uiteindelijke opdracht was om een sensor te monteren aan het systeem dat geactiveerd werd als de sensor getriggerd werd. Wij hebben de sensor aan ons systeem gehangen en samen met alle andere systemen maakten wij een interactieve trap!

Geef je leerlingen dus een mooi vraagstuk en vrijheid om daar een oplossing voor te bedenken, stel je nieuwsgierig op en begeleid leerlingen. Naast LEGO WeDo 2.0 of LEGO Mindstorms EV3 hebben wij simpele middelen als elastiekjes, plakband en karton gebruikt. Het hoeft niet met robotica, maar uiteraard kan het wel.

Advanced play with LEGO EV3

Wist je dat je twee EV3 sets met elkaar kunt laten ‘praten’? Dit was voor mij een nieuw inzicht. Zo hebben we met twee verschillende EV3 stenen een afstandsbediening en een ontvanger gemaakt, waarna we op afstand een robot konden laten rijden.

Het is nogal een hele uitvinding en een ontdekkingstocht om de juiste code te schrijven voor de zender én voor de ontvanger. Uiteindelijk blijkt het, zoals vaak het geval is, niet zo lastig als jij denkt dat het is. Mijn ervaring met werken met de EV3 set en het programmeren is dat je het eerst in gewone taal moet kunnen uitleggen. De koppeling naar de programmacode is dan snel gelegd.

In deze workshop van Rob Torok heb ik gemerkt hoe het is om zelf weer voor een lastig vraagstuk komen te staan. Wat doe jij om tot een oplossing te komen en in hoeverre ben je afhankelijk van hulp of van anderen? Ook nieuwsgierig naar uitdagende en lastige EV3 bouwsels? Op legoengineering.com vind je heel veel voorbeelden van bouwwerken en leerprojecten voor de gevorderde EV3 gebruiker. Check: legoengineering.com en Dr E's challenges.

Novel Engineering: Integrating Engineering and Literacy

Na deze workshop had ik zin om thuis in Nederland aan de slag te gaan met de Mindstorms sets en de WeDo2.0 sets. Ik kon bijna niet wachten.

In deze workshop maakte ik kennis met het Amerikaanse kinderboek ‘Tales of a fourth grade nothing’ dat gaat over de negenjarige Peter en zijn jongere broertje Fudge. Het probleem is echter dat Fudge de schildpad van Peter op wilt eten. Wat kunnen wij er aan doen om de schildpad te beschermen?

Als leerkracht ga je in verschillende stappen door het ontwerpproces met de kinderen om vervolgens verschillende modellen te hebben als oplossing voor het probleem. In dit proces loop je als leerling continue tegen niet werkende dingen aan die je aan moet passen en moet je ook goed afstemmen met elkaar wat je precies gaat maken. Ik vond het een prachtige activiteit en binnenkort zal ik in een andere blog posten hoe je een les met novel engineering aanpakt.

Onze oplossing op het probleem met de schildpadetende Fudge? Wij hebben een val gemaakt voor Fudge… Komt hij te dicht bij de schildpad? Dan valt er een kooi over hem heen. Check: novelengineering.org

Learning through Play in Stem (tol maken)

Wat betekent het woord spel eigenlijk? Wanneer heb jij, volgens je eigen definitie, voor het laatst gespeeld en welke speelrijke herinnering uit je jeugd kun jij je nog herinneren? In deze workshop zijn wij, natuurlijk met LEGO, op zoek gegaan naar het verband in de antwoorden op deze vragen. Enkele zakken duplo werden opengetrokken en wij kregen de opdracht een tol te maken. Tandwielen… Hoe kun je ervoor zorgen dat de aandrijving zo efficiënt mogelijk verloopt en hoe kun je je (standaard) tol nóg beter maken zodat deze nog beter en sneller kan draaien? In een vrije leersituatie en met uitdagende onderzoeksvragen zijn wij onze eigen regels en voorwaarden voor succes gaan bepalen. Een mooi inzicht volgde toen wij onszelf op foto’s terugzagen van spelrijke momenten en wij de uitleg erbij hoorden waarom men dit een spelrijke situatie vond. Eigenlijk moeten veel meer ruimte gebruiken om te ontdekken en te proberen, want het leren op deze manier is zoveel meer betekenisvol!

Lego tol

Designing a makerspace to support late elementary / middle school education

Hoe ontwerp je nu een mooie makerspace en wat is daarvoor nodig? In deze workshop hebben we verschillende keuzes doorgenomen die van belang zijn bij het ontwikkelen van je Makerspace. Denk er bijvoorbeeld aan dat kinderen moeten kunnen werken, maar ook dat er soms gepresenteerd moet worden en er ruimte nodig is. Gebruik dus flexibel meubilair en zorg voor een plaats waar gemaakt werk ook uitgestald kan worden. Kies er ook voor om je spullen op een logische plaats op te bergen en om goede afspraken te maken waar kinderen zonder vragen gebruik van mogen maken en waarvoor ze toestemming moeten vragen, dit leidt nogal eens tot discussies. Tip van de middag: zorg voor flow in je ruimte, zonder dat er opstoppingen ontstaan of zonder dat kinderen elkaar in de weg zitten. Dit wil je niet. Enkele voorbeelden staan hieronder genoemd bij de keynotes.

Thunkable

Students solving problems creating mobile applications

Heb je er zelf ook eens over nagedacht dat het heel tof is om jouw eigen app te ontwikkelen? Met Thunkables kun je dat vrij gemakkelijk doen. Arun Saigal, de CEO en oprichter van Thunkables, weet te inspireren en te motiveren. Het is niet lastig, maar je moet wel je aandacht erbij houden. Voor je het weet heb je een app gemaakt die voorwerpen op foto’s weet te herkennen.

Met Thunkables ben je in staat om snel en eenvoudig je app te bouwen. Je hebt een pc nodig en een smartphone om te testen. Met een programma dat verdacht veel weg heeft van Scratch (het komt tenslotte uit hetzelfde nest en van een van dezelfde ontwikkelaars) ontwikkel jij in een handomdraai je eigen app. Niet zo gek dus dat binnen bijna 200 landen bijna 1 miljoen apps gemaakt zijn met het programma. Leuk om te doen én er valt heel goed mee te programmeren! Check: thunkable.com

Keynotes

Jacob Foster (Director STEM curriculum and instruction)

Jacob Foster trapte een serie keynotes af met een interessante lezing over de effecten en voorwaarden van goed STEM onderwijs. STEM onderwijs wordt vaak als opstap gebruikt voor een later succes. Veel studenten op de high schools in Massachussets die gevorderde STEM klassen volgen, doen uiteindelijk niets met de opgedane kennis in hun latere carrière. Uiteraard gebruiken ze wel de opgedane vaardigheden. Het succes van STEM onderwijs hangt af van een relevante samenhang in activiteiten en onderwerpen én hangt af van de kansen die kinderen krijgen om te leren. Scholen waar STEM onderwijs in een vroeg stadium geïmplementeerd is, zijn nu populaire scholen.

De veranderende rol van de leerkracht speelt ook een grote rol in het succes. De deelname van de leerkracht in het proces wordt groter en vaker is te zien dat leerkrachten ook werkzaam zijn buiten het onderwijs. Daarmee nemen ze kennis en ervaringen mee.

Over de inrichting van de leeromgeving wijdde Foster ook uit. Via massschoolbuildings.org (link) zijn verschillende tips te lezen over het inrichten van je sciencelokalen. Enkele tips die ik hieruit gehaald heb zijn: zorg voor flexibel meubilair en flexibele presentatieruimtes, zorg ervoor dat ieder lab geschikt is voor lessen en labactiviteiten en zorg ervoor dat er achter tafels gestaan kan worden tijdens het werken.

 

Lees en bekijk meer over de Massachussets School Building Authority:

LEGO for the blind

LEGO is mooi kleurrijk materiaal en spreekt zeker tot de verbeelding, maar op welke manier kunnen blinde kinderen en volwassenen hiermee spelen? Matthew Shifrin heeft een website vol gebouwd waar gedetailleerde en zelfontwikkelde bouwinstructies terug te vinden zijn voor blinden. Kijk eens op zijn website: legofortheblind.com of kijk onderstaande video van hem terug

LEGO Engineering

Leerkracht Rob Torok uit Australië is een van de mensen achter Legoengineering.com (https://legoengineering.com). Dit is een website vol tips over hoe je kunt starten met verschillende LEGO sets zoals de WeDo 2.0 en de Mindstorms EV3 en hoe deze te combineren zijn met programmeertalen als Scractch. Daarnaast vind je als leerkracht (of als leerling) op deze website ook heel veel How to tutorials over bijvoorbeeld het programmeren en het verzamelen van data.

Op zoek naar ideeën voor een bouwwedstrijd met de EV3 of WeDo 2.0 in je klas? Ook deze zijn terug te vinden op de website. Tip voor nog meer toffe ideeën: check Dr E’s challenges! (https://dreschallenges.com/)

Geplaatst in Apps, Educatieve software, Leestips, Tools, Websites.